Érzelmeink megtisztítása jógaászanákkal 1.

Ashutosh Sharma előadása

Ashutosh Sharma  a Himalájai Tradíció vezető oktatója, 1996 óta tanít Európában, Dél-Kelet Ázsiában és Észak-Amerikában Szvámi Véda kérésére. Thaiföldi előadásából készült írást ajánljuk figyelmedbe.

Jó olvasást kívánunk!

 

Bevezetés

Az ászana az ashtanga – nyolclépcsős – jóga ágainak egyike. Az ősi időkben a jógik az ászanákat és az ashtanga első 4 lépcsőjét (jáma, nijáma, ászana, pránajáma) magában foglaló hatha jógát mint eszközt használták meditációs gyakorlásuk támogatására, azzal a céllal, hogy az elme mozgásait megtanulják kontrollálni, bölcsességre tegyenek szert, és végül elérjék a megvilágosodást. Létezik egy finom kapcsolat az elme és a test között. Ezért szükséges az egészséges test a legtöbb ember számára, aki vállalkozik a magas szintű mentális fegyelmet igénylő gyakorlatra, a meditációra.

Mai modern világunkban a legtöbb ember a ’jóga’ szó hallatán csak a hatha jógára vagy az ászanákra gondol, amiknek az eredeti értékét már sokszor beárnyékolja valamilyen materiális haszon megszerzésének a keresése (pl.: szépség és pénz). Sokan ilyen jellegű motivációkkal kezdenek el jógázni.

Swámi Véda Bharati arra ösztönöz bennünket, az ő egész életén át tartó, a Himalája Jóga Meditáció tradíciójáért végzett tiszta szolgálata során, hogy megőrizzük és visszaállítsuk a jógatanítás tisztaságát, amit ő a Guru-Tanítvány hosszú láncolatán keresztül kapott örökül. Ezek közé tartozik a hatha jóga tanítása, oly módon, hogy az segítsen az embereknek megtalálni a boldogságot a hétköznapi életükben, és hogy végül elérjék a megvilágosodást. 

A Hatha jóga képes felszabadítani az embert kondicionált elméjének fogságából.

Az ember elméje születésétől fogva egy szűk térre kondicionált és korlátozott, ennek következtében erősen ragaszkodik a számára helyes és rossz nézetekhez, ami a felesleges szenvedések forrása az emberi kapcsolatokban.

Számomra a jóga nem más, mint mindezen kondíciók elengedése, az elme felszabadítása. Amikor mindezektől megszabadulunk, el tudjuk fogadni a másik embert olyannak, amilyen. Számomra ez nagyon fontos, legyen szó bármilyen kapcsolatról is, mert mindenkinek más az élettörténete, a benyomásai a kulturális/családi hátterénél és neveltetésénél fogva, amiből mindenkinek más egyéni tapasztalatai származnak. Még egy férj és feleség esetében is jelenthet ugyanaz a szín teljesen mást. Rögzült kondicionáltságokkal az elménkben hajlamosak vagyunk arra, hogy meg akarjuk változtatni mások gondolkodás módját, legtöbbször a legjobb szándék által vezérelve. Gyakori tapasztalat azonban, hogy ezen törekvéseink eredménye egy folyamatos küzdelem, ami látszólag soha nem ér véget, s csak azt eredményezi, hogy folyamatosan azon tűnődünk, hogy azok az emberek, akiket szeretünk, miért nem értenek meg bennünket. Ez mindig fájdalommal és csalódással jár, s néha még a kapcsolatok megszakadásával is.

A kulcs ennek a feloldásához, hogy megértsük a mögöttes problémát, s önmagunkban alakítsunk ki békét. Amikor békében vagyunk önmagunkkal, akkor a körülöttünk lévő emberekkel is békében élünk. Csak ezáltal élhetünk harmóniában másokkal is. Amikor a megértésünk és a személyiségünk egyre tágabbá válik, már nem lesz többé helyes és helytelen nézet. Mesterem, Swámi Véda gyakran mondta, hogy semmi nincs, amit a helyes vagy a helytelen, a fent vagy a lent, a jobb vagy a rosszabb kategóriájába be lehetne skatulyázni.  Ő minden embert egyenlőnek tekint. Swamiji egyetlen tanácsa számunkra, akármilyen kérdéssel vagy problémával fordultunk is hozzá, legyen az mentális vagy fizikai, az volt, hogy „dolgozz a saját érzéseiden”.

Olykor nagyon elegünk volt már ebből a válaszból, amit újra és újra elismételt, amikor elmeséltük neki a problémáinkat vagy a tanítványaink problémáját. Azonban ahogy teltek az évek s egyre több élettapasztalattal gazdagodtam, rájöttem tanításainak az igazságára. Nőtt a jógáról való megértésem; a jóga folyamata nem más, mint minden olyan mentális és érzelmi kondicionáltság levetése, ami kicsivé tesz bennünket és megakadályozza a növekedésünket. Amikor egy bizonyos mértékben képessé válunk uralni a saját érzéseinket, felismerjük, hogy a problémák természetes módon, maguktól feloldódnak, anélkül, hogy külső segítséget kellene kérnünk. Fokozatosan meg tanulunk a saját lábunkon állni.

Nagyon sok jótékony hatástól fosztjuk meg magunkat, ha az ászanát csak fizikai mozgásként használjuk. Ha a tudatosságodat egy bizonyos szintre emeled, saját magad fogod megtapasztalni, hogy az ászanák és a hatha jóga gyakorlása által kapcsolatba kerülsz a saját, belső érzéseiddel. Amikor testünk és a légzésünk teljes tudatosságával mozgatjuk a testünket, előfordul, hogy olykor szembe kell néznünk különböző érzésekkel, amit tudattalanul a test különböző részeiben tároltunk. Az egész testünk olyan, mint egy szivacs; minden egyes sejt saját memóriával rendelkezik. Minden tapasztalatunkat a születésünk pillanatától mostanáig testünk sejtjeinek keménylemezére mentjük. Ami most vagyok, az mindezen információknak a kombinációja. Fontos megemlíteni, hogy előfordul egyes gyakorlóknál, hogy mindenféle intenzív érzelem szabadul fel bennük az ászana gyakorlás során. Ezeknek az érzéseknek legtöbbször semmi közük ahhoz, ami aznap, vagy egy nappal azelőtt vagy akár évekkel korábban történt. Rég elfeledtük már ezeket az érzéseket, amik hirtelen felszínre kerülnek és dühössé vagy levertté tesznek bennünket vagy érzelmi fájdalmat okoznak. Tudattalanul ezek az emlékek oly sok blokkot és görcsöt okoztak a testünkben és az energia csatornáinkban, hogy azok fizikai vagy mentális fájdalomban, vagy akár személyiségünk kellemetlen részeként nyilvánulnak meg. A hatha jóga kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy megismerjük önmagunkat a durvább rétegektől indulva az egyre finomabb szintekig.

(folytatás következik)