Jóga nidrá a Csend kapuja

 Sokan alábecsülik a relaxációt magát, mert nem igazán látványos gyakorlat, hiszen nincs benne nyakatekert gyakorlatsor, ám hatásai felülmúlhatatlanok.

A relaxáció magasiskolájának hívom a jóga nidrát, mely jógikus mélyalvást jelent. Kívülről egyszerűnek tűnik, hiszen 1 órán keresztül fekszik a jógi ilyenkor teljesen mozdulatlan fizikai testtel. Ám sokaknak kihívást jelent akár csak pár percig is mozdulatlanul feküdni, hogy várhatnánk el tőlük, hogy a gondolataikat uralják.

 Célja lehet:

  •  teljes, tökéletes ellazulás, a fizikai test regenerálódása.
  • öngyógyítás (stressz-betegségek: alvászavar, fáradtság, magas vérnyomás, pánik szindróma,…)
  •  belső tanácsokat, útmutatásokat kaphatunk

A jóga nidrá hatásai:

 

  • javítja a koncentráció, fokozza a tudatosságot
  • helyreállítja az egyensúlyt.
  • egészségmegőrzés hatású
  • önszuggesztív-öngyógyító eszköz
  •  javítja az életminőséget, boldogabb életet érhetsz el vele
  • növeli az önbizalmat, az akaraterőt
  • önismereti eszköz

 

A jóga nidrá segít megtanulni a tudatos lazítást. Akkor lehet rá szükség, ha a feszültségek annyira felhalmozódnak, hogy képtelenek vagyunk feldolgozni vagy lereagálni azokat. A testi-lelki egyensúly felborul, benne ragadunk egy helyzetben a testünk pedig „üss vagy fuss” állapotban marad, ami stressz-betegségek kialakulásához vezet.

Jóga nidrában a figyelem vezetésével, a koncentráció folyamatos és lágy fenntartásával növeljük az egy dologra való fókuszálási képességünket, nem mellesleg megtanuljuk gondolatainkat is kézben tartani.

Jóga nidrában az elme és a légzés a szívben lévő térhez kapcsolódik. Az elme követi a légzést, majd a légzés képzeletbeli áramlása lenyugszik a szívbarlangban, ezzel együtt az elmetevékenység is leáll. Ez különbözteti meg a jóga nidrát a többi relaxációtól.

Alváskor az elme ürességét tapasztaljuk meg, ezért a jóga nidrá szamádhit (a jógi által elérhető legmagasabb tudatállapot) elősegítő gyakorlat. A szamádhi állapotát az álomtalan alvás állapotának is hívják. A tanítások szerint az ébrenlét és az alvás, az alvás és az ébrenlét közötti átmentben megláthatod Istent. A jóga nidrá ennek az átmenetnek a tudatos megtapasztalását teszi lehetővé.

Szvámi Ráma így ír a Mandukja upanisad 12. mantrájának fordításában:

„Az Óm a valódi Én. Aki tudja ezt, (annak tudata) az Egyetemes Tudatba tágul.”

„A turíja tiszta tudatosság, a Valódi Én, az összes jelenség megszűnése, nyugodt, végtelenül boldog, nem kettős Egy.”

 

Ha megtanulod az összpontosítás művészetét, többet fogsz látni és hallani, mint most látsz és hallasz!” Szvámi Véda

 

Sztrapek Mónika

2015. január 12.

Kapcsolódó tartalom: Jóga nidrá, jógikus mélyalvás tanfolyam

Elérhetőség

H-1146 Budapest, Cházár András u. 2./c, fsz. 4. 7-es kapucsengő

Nyitva tartás:   H-P  8:00 - 16:00

mobil: (+36 20) 2297594

email: info@kny.hu

facebook.com/keletnyugatom

adószám: 23073856-2-42

számlaszám: 10918001-00000099-11070001 UniCredit Bank

Feliratkozás hírlevélre

Itt megtalál bennünket!