Ashutosh Sharma: Érzelmeink megtisztítása jóga ászanákkal

Ashutosh Sharma  a Himalájai Tradíció vezető oktatója, 1996 óta tanít Európában, Dél-Kelet Ázsiában és Észak-Amerikában Szvámi Véda kérésére. Thaiföldi előadásából készült írást ajánljuk figyelmedbe.

A Hatha jóga vagy Ászana a jóga (Ashtanga) nyolc  ágának egyike. Az ősi időkben a jógik a Hatha jógát, mint egy eszközt használták meditáció gyakorlásuk (ami szintén a nyolc ág egyike) támogatására, azzal a céllal, hogy az elme mozgásait megtanulják kontrolálni, hogy bölcsességre tegyenek szert, és, hogy végül elérjék a megvilágosodást. Létezik egy finom kapcsolat az elme és a test között. Ezért szükséges az egészséges test a legtöbb ember számára, aki vállalkozik a magas szintű mentális fegyelmet igénylő gyakorlatra, a meditációra.

A mai modern világunkban a legtöbb ember a ’jóga’ szó hallatán csak a hatha jógára vagy az ászanákra gondol, amiknek az eredeti értékét már beárnyékolja valamilyen materiális haszon megszerzésének a keresése (pl.: szépség és pénz). Sokan ilyen jellegű motivációkkal kezdtek el jógázni. Valamilyen furcsa oknál fogva azonban, ezek az emberek felismerték a gyakorlás valós, tiszta szándékát, ami végül elvezette őket ahhoz, hogy különböző szinteken, de elkezdjenek komolyabban is járni a spiritualitás ösvényén. Ezért lényegtelen, hogy hogyan és hol kezdik el az emberek a gyakorlást. Sok jóga tanár tanítja a hatha jógát spirituális gyakorlatként, azon diákok számára, akik vágynak arra, hogy spirituális útjukon fejlődjenek és a boldogságot önmagukban találják meg.

Szvámí Véda Bháratí arra ösztönöz bennünket, az ő egész életén át tartó, a Himalája Jóga Meditáció tradíciójáért végzett tiszta szolgálata során, hogy megőrizzük és visszaállítsuk (ahol erre szükség van) a jógatanítás tisztaságát, amit ő a Guru-Tanítvány hosszú láncolatán keresztül kapott örökül. Ezek közé tartozik a hatha jóga tanítása, oly módon, hogy az segítsen az embereknek megtalálni a boldogságot a hétköznapi életükben, és hogy végül elérjék a megvilágosodást. Szvámí Véda erős mágnesként sok tanítványt vonz a tradícióhoz, akik az évek során a tanításokat beépítették a mindennapi életükbe és elkötelezték magukat arra, hogy a Himalájai mesterek tiszta tanításait terjesszék. Ashutosh Sharma egyike ezen gyönyörű lelkeknek. A következő bekezdésekben thai gyakorlókkal osztotta meg megértését a hatha jógáról egy februári látogatása során.

A Hatha jóga képes felszabadítani az embert kondicionált elméjének a fogságából.

Az ember elméje születésétől fogva egy szűk térre kondicionált és korlátozott, ennek következtében erősen ragaszkodik a számára helyes és rossz nézetekhez, ami a felesleges szenvedések forrása az emberi kapcsolatokban.

Számomra a jóga nem más, mint mindezen kondíciók elengedése, az elme felszabadítása. Amikor mindezektől megszabadulunk, el tudjuk fogadni a másik embert olyannak, amilyen. Számomra ez nagyon fontos, legyen szó bármilyen kapcsolatról is (mint a házastársi kapcsolat), mert mindenkinek más az élettörténete, a benyomásai a kulturális/családi hátterénél és neveltetésénél fogva, amiből mindenkinek más egyéni tapasztalatai származnak. Még egy férj és feleség esetében is jelenthet ugyanaz a szín teljesen mást. Rögzült kondicionáltságokkal az elménkben hajlamosak vagyunk arra, hogy meg akarjuk változtatni mások gondolkodás módját, legtöbbször a legjobb szándék által vezérelve. Gyakori tapasztalat azonban, hogy ezen törekvéseink eredménye egy folyamatos küzdelem, ami látszólag soha nem ér véget, s csak azt eredményezi, hogy folyamatosan azon tűnődünk, hogy azok az emberek, akiket szeretünk, miért nem értenek meg bennünket. Ez mindig fájdalommal és csalódással jár, s néha még a kapcsolatok megszakadásával is.

A kulcs ennek a feloldásához, hogy megértsük a mögöttes problémát, s önmagunkban alakítsunk ki békét. Amikor békében vagyunk önmagunkkal, akkor a körülöttünk lévő emberekkel is békében élünk. Csak ezáltal élhetünk harmóniában másokkal is. Mindazonáltal egy ilyen elmeállapot kiművelése nem érhető el némi ráfordított belső munka nélkül. Folyamatosan dolgoznunk kell önmagunkon, mind a mentális, mind az érzelmi állapotainkon. Amikor a megértésünk és a személyiségünk egyre tágabbá válik, már nem lesz többé helyes és helytelen nézet. A mesterem, Szvámí Véda gyakran mondta, hogy semmi nincs, amit a helyes vagy a helytelen, a fent vagy a lent, a jobb vagy a rosszabb kategóriájába be lehetne skatulyázni.  Ő minden embert egyenlőnek tekint. Swamiji egyetlen tanácsa számunkra, akármilyen kérdéssel vagy problémával fordultunk is hozzá, legyen az mentális vagy fizikai, az volt, hogy „dolgozz a saját érzéseiden”. Olykor nagyon elegünk volt már ebből a válaszból, amit újra és újra elismételt, amikor elmeséltük neki a problémáinkat vagy a tanítványaink problémáját. Fiatalok voltunk még akkor, s nem volt elég élettapasztalatunk.

Azonban ahogy teltek az évek s egyre több élettapasztalattal gazdagodtam, rájöttem tanításainak az igazságára. Nőtt a jógáról való megértésem; a jóga folyamata nem más, mint minden olyan mentális és érzelmi kondicionáltság levetése, ami kicsivé tesz bennünket és megakadályozza a növekedésünket. Amikor egy bizonyos mértékben képessé válunk uralni a saját érzéseinket, felismerjük, hogy a problémák természetes módon, maguktól feloldódnak, anélkül, hogy külső segítséget kellene kérnünk. Fokozatosan meg tanulunk a saját lábunkon állni.

Nagyon sok jótékony hatástól fosztjuk meg magunkat, ha az ászanát csak fizikai mozgásként használjuk. Ha a tudatosságodat egy bizonyos szintre emeled, saját magad fogod megtapasztalni, hogy a hatha jóga gyakorlása által kapcsolatba kerülsz a saját, belső érzéseiddel. Amikor testünk és a légzésünk teljes tudatosságával mozgatjuk a testünket, előfordul, hogy olykor szembe kell néznünk különböző érzésekkel, amit tudattalanul a test különböző részeiben tároltunk. Az egész testünk olyan, mint egy szivacs; minden egyes sejt saját memóriával rendelkezik. Minden tapasztalatunkat a születésünk pillanatától mostanáig testünk sejtjeinek keménylemezére mentjük. Ami most vagyok, az mindezen információknak a kombinációja.
Fontos megemlíteni, hogy előfordul egyes gyakorlóknál, hogy mindenféle intenzív érzelem szabadul fel bennük az ászana gyakorlás során. Ezeknek az érzéseknek legtöbbször semmi közük ahhoz, ami aznap, vagy egy nappal azelőtt vagy akár évekkel korábban történt. Rég elfeledtük már ezeket az érzéseket, amik hirtelen felszínre kerülnek és dühössé vagy levertté tesznek bennünket vagy érzelmi fájdalmat okoznak. Tudattalanul ezek az emlékek oly sok blokkot és görcsöt okoztak a testünkben és az energia csatornáinkban, hogy azok fizikai vagy mentális fájdalomban, vagy akár személyiségünk kellemetlen részeként nyilvánulnak meg. A hatha jóga kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy megismerjük önmagunkat a durvább rétegektől indulva az egyre finomabb szintekig.

shiatsu-logo
0
    0
    Kosár
    A kosár üres