A Szánkja filozófia – az egyik legfontosabb indiai filozófiai irányzat – szerint a világegyetem létezése 24 elem egymással való kölcsönhatásának tulajdonítható. Ez a 24 elem egyetlen őseredeti ok eredménye. A Szánkja filozófia szerint minden ez az őseredeti ok, maga a tiszta és korlátozások nélküli tudatosság, vagy másnéven a Brahman. A tudomány jelen állásában közelítőleg a fekete lyukhoz lehetne hasonlítani: minden ebből árad ki, és ebben tér vissza.

Eredetileg tehát volt Brahman, amikor minden tökéletes egyensúlyban volt. Ebben az egyensúlyban az első fodrozódás, feszülés – szpanda – a kozmikus elmében egy ősi ellentétpárt hozott létre, Purushát és Prakritit.


Purusha a Tudatosság, a Tiszta Tudat, Prakriti pedig az Anyag. Mindkettő egyfajta energia, s amikor ez a tiszta energia tökéletes egyensúlyi állapotban van, de megnyilvánult, akkor Purusha, s amikor mozgásban van, akkor Prakriti. Purusha a férfi, Prakriti pedig a női alapelvet jeleníti meg. Mindegyikünk a Purusha és Prakriti egy kombinációja. A prakritit sokszor természetanyának is fordítjuk. A prakritiben benne van az egész világegyetem blueprintje, lenyomata. Ez az eredeti, őslenyomat egyfajta intelligencia.

Ez a kollektív intelligencia a Mahat, s amikor ebből kibontakozik minden egyéni létezőbe az intelligencia, ezt az egyéni intelligenciát hívjuk Buddhinak. Amikor ez az egyéni létező, intelligencia tudatába kerül a saját intelligenciájának – „Én vagyok intelligens.” –, akkor teremtődik meg az Ahamkara, az Ego, ami különálló létezőként már magának tulajdonítja az intelligenciát. Az Ahamkara tehát az Énné válás folyamatának eredménye.

Az ahamkara, az énségnek 3 jellegzetes energiával, shaktival vagy gúnával rendelkezik: a rajas, tamas és sattva gúnákkal. A rajas minőségében minden folyamatos mozgásban, átalakulásban van. Amikor a a folyamatos mozgás és átalakulás a lecsendesülés, tisztulás felé mozdul, az egy másik minőség, a sattva minőség, gúna, ami a tisztaság, igazság. Amikor ugyanez a mozgás elkezd a nehézség, tehetetlenség és egyben stabilitás felé mozdulni, akkor a tamasz irányában mozdulunk. Amikor a 3 energiaminőség továbblép a megnyilvánulás felé, kibontakoznak a Tanmatrák és a Mahábhúták.

Az 5 Tanmátra jelenti a finom érzéki tapasztalásokat, érzékelési minőségeket, melyek az Ahamkara 5 megnyilvánuló minősége, 5 különböző rezgésszinten:
a shabda – hang –, sparsha – tapintható forma –, rúpa – látható forma –, rasa – íz – és a gandha – szag. Azaz:

Ahhoz, hogy halljunk, szükség van a hangra, amit meghallunk.
Ahhoz, hogy ízlelni tudjunk, léteznie kell az íznek, amit megízlelünk.
Ahhoz, hogy megtapasztaljuk a látást, kell lennie formáknak, amiket látunk.

Ahhoz, hogy az érzékelés és a dolgok még megfoghatóbbak legyen, a Tanmátrákból kialakul az 5 elem, a Pancha Mahábhúták:

Akash – Tér/Éter
Váyu – Levegő
Agni /Téjas – Tűz
Apa/Dzsala – Víz
Prithivi – Föld

shiatsu-logo
0
    0
    Kosár
    A kosár üres